ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΟ ΓΙΟΡΤΙΝΟ ΤΡΑΠΕΖΙ ΓΙΑ ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Πήγαινε κάτω

ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΟ ΓΙΟΡΤΙΝΟ ΤΡΑΠΕΖΙ ΓΙΑ ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

Δημοσίευση  kyr Την / Το Τετ Δεκ 24, 2008 4:10 am

Η περίοδος των Χριστουγέννων είναι αδιαμφισβήτητα μια περίοδος που όλοι, ανεξαρτήτως ηλικίας, περιμένουμε με ανυπομονησία. Στην Ελλάδα, εκτός από τα δώρα, τα στολίδια και τα λαμπάκια, τα Χριστούγεννα είναι συνυφασμένα με το μεγάλο γιορτινό τραπέζι στο οποίο μαζεύεται όλη η οικογένεια και τρώει την παραδοσιακή γαλοπούλα.


Κατά τη διάρκεια των εορτών οι συνήθειές μας αλλάζουν αφού οι περισσότεροι έχουμε άδεια, πηγαίνουμε διακοπές και γενικά ξεφεύγουμε από τη ρουτίνα. Ετσι και οι διατροφικές μας συνήθειες μεταβάλλονται κατά πολύ και ως προς την ποσότητα και ως προς την ποιότητα. Το γιορτινό τραπέζι των Χριστουγέννων είναι πολύ πλούσιο και αποτελείται συνήθως από γεμιστή γαλοπούλα, σαλάτες, τυριά, αναψυκτικά, ποτά και φυσικά από τα παραδοσιακά γλυκά των εορτών.

Η ποσότητα του φαγητού και του ποτού που καταναλώνουμε είναι κατά κανόνα μεγαλύτερη από τις άλλες ημέρες του χρόνου. Μπορεί, βέβαια, η γαλοπούλα που κυριαρχεί να είναι ένα σχετικά άπαχο κρέας, όμως η συνοδεία της τσιγαριστής γέμισης (εντόσθια, κιμάς, ρύζι, μυρωδικά) και των τυριών αντισταθμίζει τις λίγες θερμίδες και τα λίγα λιπαρά της γαλοπούλας. Γενικά, όμως, παρατηρείται αύξηση στην κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών οξέων και χοληστερόλης (ζωικών λιπών), νατρίου (αλατιού) και απλών υδατανθράκων (ζάχαρης).

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η εορταστική αυτή περίοδος έχει συσχετιστεί θετικά με την έξαρση καρδιακών επεισοδίων και με την αύξηση της θνησιμότητας από καρδιαγγειακά νοσήματα. Αυτό το φαινόμενο προσπάθησαν να εξηγήσουν ερευνητές και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ένας από τους παράγοντες που ίσως ευθύνεται είναι η υπερβολή στο γιορτινό τραπέζι. Είναι γνωστό ότι η υπερκατανάλωση ζωικών λιπών, βουτύρου, αλκοόλ και αλατιού είναι επιβαρυντικός παράγοντας για το καρδιαγγειακό σύστημα και ιδιαιτέρως τα άτομα που έχουν ήδη κάποιο πρόβλημα τέτοιας φύσης, όπως υπέρταση, υπερχοληστερολαιμία ή σακχαρώδη διαβήτη, θα πρέπει να είναι πολύ πιο προσεκτικά. Ακόμη, έρευνες έχουν δείξει ότι η περίοδος των Χριστουγέννων αποτελεί από μόνη της έναν παράγοντα κινδύνου γιατί κατά τη διάρκεια των εορτών αυξάνεται το στρες ακόμα και λόγω της εορταστικής διάθεσης και κατά συνέπεια είναι πιο πιθανή η εμφάνιση καρδιακών επεισοδίων.

Για να αποφευχθούν τυχόν δυσάρεστα γεγονότα θα πρέπει να υιοθετηθούν κάποιες πιο «υγιεινές» συμπεριφορές στο γιορτινό τραπέζι. Κατ' αρχήν, εάν φτιάξουμε εμείς οι ίδιοι τη γαλοπούλα, καλό είναι να αποφύγουμε το τσιγάρισμα της γέμισης και να μην την επιβαρύνουμε με επιπλέον θερμίδες και ζωικά λίπη (συκώτι, εντόσθια). Αντίθετα, μπορεί να γίνει εξίσου νόστιμη και γευστική εάν βράσουμε τη γέμιση και βάλουμε επιπλέον μυρωδικά και ξηρούς καρπούς. Επίσης, αν αφαιρέσουμε την πέτσα από τη γαλοπούλα και οποιοδήποτε ορατό λίπος έχει, θα αποφύγουμε αρκετά κορεσμένα λιπαρά. Το αλκοόλ θα πρέπει να καταναλωθεί με μέτρο και να προτιμηθεί καλύτερα το κόκκινο κρασί, που είναι πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών. Κυρίαρχο ρόλο στο τραπέζι θα πρέπει να έχουν οι σαλάτες που είναι πλούσιες πηγές φυτικών ινών, στις οποίες θα πρέπει να έχει χρησιμοποιηθεί ελαιόλαδο και να περιοριστεί η χρήση διάφορων σος με βάση τη μαγιονέζα. Οσον αφορά τα γλυκά, καλό είναι να αποφευχθούν οι κουραμπιέδες, οι οποίοι έχουν πολλές θερμίδες και παρασκευάζονται με βούτυρο, και να προτιμηθούν τα μελομακάρονα και οι δίπλες, πάντα όμως με μέτρο.

Γενικά, στο πιάτο θα πρέπει να επιλέγουμε ό,τι έχουμε αποφασίσει εκ των προτέρων να φάμε και όχι ό,τι λιχουδιά βλέπουμε εκείνη τη στιγμή μπροστά μας. Ακόμα, να μη γεμίζουμε το πιάτο μας επανειλημμένως γιατί έτσι υπάρχει ο κίνδυνος να παρεκτραπούμε από την ισορροπία που προστάζει η μεσογειακή διατροφή και να καταναλώσουμε μεγάλη ποσότητα τροφίμων υψηλής ενεργειακής πυκνότητας. Παράλληλα, ένα μεγάλο λάθος που πρέπει να αποφύγουμε είναι η αποχή από το φαγητό κατά τη διάρκεια όλης της ημέρας ώστε να φάμε όσο θέλουμε και ό,τι θέλουμε στο γιορτινό τραπέζι. Αντίθετα, θα πρέπει να διατηρήσουμε όλα τα γεύματά μας, να μην παραλείψουμε το πρωινό αλλά ούτε τα φρούτα και τα ενδιάμεσα, ώστε μετά να μην κάνουμε υπερβολές.

Η θεωρία σύμφωνα με την οποία η γιορτή είναι χαρά και για να χαρεί κανείς πρέπει να τρώει ό,τι του αρέσει περισσότερο και σε οποιαδήποτε ποσότητα καλό είναι να αναδιατυπωθεί ως εξής: η γιορτή είναι χαρά και για να χαρεί κανείς πρέπει να τρώει και να πίνει με μέτρο. Η χαρά των γιορτών προέρχεται από την αγάπη και τα συναισθήματα που μοιραζόμαστε με την οικογένειά μας, τους φίλους μας, τα αγαπημένα μας πρόσωπα και όχι από το τι υπερκαταναλώνουμε. Καλά Χριστούγεννα!
avatar
kyr


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Επιστροφή στην κορυφή


 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης